Retur & reklamation
Att handla online ska vara tryggt och enkelt – även om du behöver returnera en vara eller göra en reklamation. Här förklarar vi hur processen går till och vilka rättigheter du har som kund.
Retur & ångerrätt
Privatkunder
När du handlar som privatkund gäller distansavtalslagen (DAL 2005:59) och konsumentköplagen (KKL 2022:260). Det innebär att du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit varan.
Så här gör du en retur
Kontakta oss via [email protected] och meddela att du vill returnera din beställning.
Du får returinstruktioner och en retursedel från oss.
Skicka tillbaka varan i samma originalförpackning och skick som du fick den.
När returen har mottagits och godkänts gör vi en återbetalning via samma betalmedel.
OBS! Returer ska alltid bokas via kundtjänst innan retur skickas. Returadress: Store hub AB, Svarvarvägen 14A, 142 50 Skogås.
Returkostnad
Retur via kundtjänst: 49 kr (dras av från återbetalningen).
Ej uthämtat paket: 249 kr.
Ångerrättens omfattning
Ångerrätten gäller i 14 dagar från att du mottagit varan. Meddela oss inom denna period.
Varan ska skickas tillbaka utan onödigt dröjsmål, senast 14 dagar efter ditt ångermeddelande.
Villkor för retur
Varan ska vara oanvänd, oskadad och i väsentligt oförändrat skick med originalförpackning, manualer och tillbehör.
Du får hantera varan som i en fysisk butik. Vid använd/skada kan värdeminskningsavdrag göras.
Återbetalning av returnerade varor samt ursprunglig frakt sker inom 14 dagar från mottagen och godkänd retur (vi kan vänta tills varan kommit tillbaka).
Företagskunder (B2B)
Företagskunder omfattas inte av distansavtalslagen och har ingen lagstadgad ångerrätt. Returer accepteras endast om detta avtalats i förväg med Kontorsboden.
Eventuella godkända returer sker på företagets bekostnad.
Varan ska returneras i nyskick, i originalförpackning och komplett med tillbehör.
Kreditering/återbetalning görs när varan mottagits och godkänts av oss.
Reklamation – när något är fel på varan
Privatkunder
När du handlar som privatkund gäller konsumentköplagen (2022:260). Du har rätt att reklamera en felaktig vara.
Gör så här
Kontakta oss skriftligen via [email protected] och ange ordernummer, produkt och felbeskrivning. Bifoga gärna foto/video.
Vänta på våra instruktioner. I vissa fall behöver varan skickas in för bedömning.
Behåll varan tills ärendet är avslutat.
Reklamationsrättens omfattning
3 års reklamationsrätt från mottagandet.
Fel som visar sig inom 2 år anses normalt vara ursprungliga, om vi inte visar annat.
Reklamation ska ske inom skälig tid efter att felet upptäckts. 2 månader räknas alltid som skälig tid.
När gäller reklamation?
Produkten är trasig eller fungerar inte som den ska.
Felaktig/missvisande produktinformation eller saknade delar/tillbehör.
Produkten avviker från vad som avtalats (t.ex. färg, storlek, kvalitet) eller inte är lämpad för sitt ändamål.
När gäller inte reklamation?
Normalt slitage, åldrande eller skada p.g.a. felaktig användning/vanvård.
Skötsel- eller serviceanvisningar har inte följts.
Produkten har modifierats eller reparerats innan ärendet.
Åtgärder & kostnader
I första hand reparation, annars omleverans. I andra hand prisavdrag eller hävning enligt lag.
Åtgärd ska ske inom skälig tid och utan kostnad för dig.
Returfrakt vid godkänd reklamation bekostas av Kontorsboden/leverantör.
Företagskunder (B2B)
För företagskunder gäller köplagen (1990:931) om inget annat avtalats.
Reklamationsplikt & hantering
Varan ska kontrolleras vid mottagande. Reklamation ska ske omedelbart efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.
Transportskador ska anmälas skyndsamt till transportör och till oss.
Kontorsboden har rätt att i första hand avhjälpa felet eller omleverera. Prisavdrag/hävning kan bli aktuellt om avhjälpande inte sker inom skälig tid.
Ansvarsbegränsning
Vid B2B-köp ansvarar vi inte för indirekta skador eller följdskador (t.ex. produktionsbortfall, förlorad vinst eller goodwill) i den mån lag tillåter.
Skillnaden mellan retur och reklamation
Retur (ångerrätt): Du ångrar ditt köp inom 14 dagar (gäller endast privatkunder). Returavgift tillkommer.
Reklamation: Varan är felaktig/trasig. Du ska inte stå för kostnaden vid godkänd reklamation (gäller både privat- och företagskunder, enligt respektive lag).
Sammanfattning
Hos Kontorsboden vill vi göra det enkelt för dig som kund:
Retur vid ångerrätt inom 14 dagar.
Reklamation upp till 3 år vid ursprungliga fel.
Snabb återkoppling och trygg återbetalning.
Behöver du hjälp med retur eller reklamation? Kontakta vår kundtjänst via [email protected] så guidar vi dig genom processen.
Kontorsboden.se drivs av Store hub AB (org.nr 559494-0842), Svarvarvägen 14A, 142 50 Skogås.
Senast uppdaterad: September 2025